// du læser om...

Film

[REC]

recIndkøbt i Stereo Studio i Herning til en flad 50’er må jeg sige, jeg er vildt imponeret af den spanske gyser [REC]!

Et filmhold laver forskellige udsendelser til en serie om, hvad der sker, mens andre folk sover, og denne gang er de taget til en brandstation for at følge brandmændenes natarbejde. Pludselig bliver brandmændene kaldt ud på opgave, og filmholdet følger spændt med. Det viser sig dog – ved første øjekast – at være en rutineopgave, hvor en ældre kvinde har låst sig selv inde i sin lejlighed i en etageejendom. De fleste af bygningens beboere er gået ned i entreen i opgangen, nysgerrige for at se hvad der mon sker. Vi får at vide, at den ældre kvinde vist er lidt sær, og at det ikke er første gang, hun opfører sig mærkeligt. Filmholdet følger efter brandmændene, da de bryder døren ind til kvindens lejlighed… Og herfra går alt galt!

Der er nemlig noget helt, helt galt med kvinden. Og da brandmændene, efter de første tumulter, forsøger at komme ud til brandbilen igen for at tilkalde forstærkning, opdager de alle til deres rædsel, at bygningen er blevet spærret af, og at ingen, hverken beboerne, filmholdet eller brandmændene må komme ud, før det er blevet fastslået, hvad der er galt. Herfra går det helt galt, og langsomt går det op for alle, at det, der var galt med den ældre kvinde, er smitsomt, og meget, meget uhyggeligt.

Da jeg så [REC], havde jeg det lidt på samme måde, som da jeg første gang så The Blairwitch Project – filmen føltes nyskabende på en eller anden måde. Den er, går jeg ud fra, lavet på et ret begrænset budget, og selvom den kun udspiller sig i den ene etagebygning, fungerer den helt overvældende godt. Det hele er filmet med håndholdt kamera, men det vænner man sig faktisk hurtigt til, og det giver filmen en helt speciel stemning. Faktisk er der af og til nogle temmeligt lange scener, uden klip, og jeg var lidt imponeret af, hvor godt det fungerede (for sådan noget synes jeg tit kommer til at gå galt). Selvom alle skuespillerne er (i hvert fald for mig) ukendte, synes jeg også helt klart, skuespillet var i top. I det hele taget vil jeg vove at påstå, at [REC] er en “must-see”!

Kommentarer

Der er lukket for kommentarer til denne anmeldelse.

  1. Jeg er helt enig i “must-see” kommentaren. [Rec] er absolut et kig værd. Instruktøren Jaume Balagueró har også lavet filmen Los sin nombre, der bestemt heller ikke er dårlig.

    Skrevet af Jette | 4. august, 2009, 12:38
  2. Hej Line – fin anmeldelse :-) Den trailer har jeg siddet og gyst til mange gange på YouTUBE, men når den oven i købet er god, må jeg ned og leje den. Faktisk har jeg også lige set den spanske gyser “Børnehjemmet” (2008), som også var rigtig god, så det kan være man skal vænne sig til at se lidt flere europæiske gysere, så ikke alt er ‘american’ ;-)

    Mvh Peter

    Skrevet af Peter | 4. august, 2009, 19:39
  3. Filmen hedder ikke “REC”, som det nævnes gennem anmeldelsen, men derimod [REC] (de firkantede parenteser hører med til titlen).

    Deja… vu?
    http://horrorsiden.dk/?p=596

    :D

    Skrevet af Wong Jing | 5. august, 2009, 19:41
  4. I må da forresten synes overordentligt godt om den film, siden den skal anmeldes IGEN, haha.
    Sidste gang her:
    http://horrorsiden.dk/?s=rec&paged=2

    Når skribentforfatteren ovenfor i øvrigt skriver, at man måske skal vænne sig til at se nogle flere Euro-horrorfilm, så ikke alt blir så amerikansk, så håber jeg da, at han er klar over, det mest er sig selv, han refererer til, haha. De fleste af os har for år og dag siden opdaget, at der findes tonsvis af gode horrorfilm i Europa, Hongkong, Japan, resten af Asien, og selv i “underlige” lande som Tyrkiet og Indonesien. Det er bare med at komme i gang med at udforske.
    :D

    Skrevet af Wong Jing | 5. august, 2009, 19:55
  5. @Peter: Tak – og ja, traileren er nemlig superuhyggelig! Man skal lige i gang med filmen, synes jeg – i starten tænkte jeg lidt: Hvornår kommer det der uhyggelige så? Men så LIGE pludselig går det helt amok – fedt!:-)

    @Wong Jing: Beklager med titlen – men mon ikke at det, at der er billede på af forsiden vejer op? Jeg tror nok folk skal finde ud af, hvad det er for en film alligevel;-)Og ja, der findes absolut masser af rigtig fede horrorfilm fra andre lande end USA – jege r helt enig.
    Du nævner, at vi jo har to anmeldelser liggende af den samme film – det er tilfældet for flere af anmeldelserne her på siden. Men hver anmelder har jo sin helt personlige mening, og derfor synes jeg bestemt ikke det gør noget at få flere forskellige anmeldelser af det samme materiale:-)

    Skrevet af Line | 6. august, 2009, 07:19
  6. Øh, jo jo, folk kan jo finde ud af hvad som helst, men hvis I synes, at det er grund nok til ikke at rette en fejl, så vil jeg nok mene, at I har en lettere alternativ indgangsvinkel til korrigerings-processen … ved simpelthen at lade være, haha. Oh well.

    Skrevet af Wong Jing | 6. august, 2009, 21:43
  7. Nu står REC jo godt nok uden firkantklammer på både Wikipedia, og i Playtimevideos og Blockbusters filmdatabaser, og skriver man REC i Google finder den filmen som første hit. Skal man virkelig gå i detaljer med titlen, ja, så hedder den det med firkantklammer, men da som sagt kun ca. halvdelen skriver den med firkantklammer i deres databaser og artikler, vil en søgning på “REC” fremfor “[REC]” ganske simpelt give flere rigtig resultater. Men husk endelig at sige til videoudlejeren: “Nej, nej, jeg skal ikke leje REC, jeg skal leje REC med firkantklammer om!”. ;-)

    Skrevet af Peter | 7. august, 2009, 00:30
  8. Ja, Wong Jing, jeg vil jo vove den påstand, at det er at gå lidt i petitesser med den titel – men okay, ja, som du siger Peter, så må vi hellere huske fremover at sige, at det er REC med firkantklammer om, vi snakker om;-)

    Skrevet af Line | 7. august, 2009, 07:14
  9. Skulle der nu være noget galt i at gå i petitesser, LOL.

    Jeg gjorde blot opmærksom på at den korrekte titel er med firkantede parenteser, that’s all.

    Line, hvis du havde sagt: “Ja, det var sgu en fejl”, så havde dén ikke være længere, men du forsvarede ligefrem, at det var I ORDEN, at titlen var forkert og dét syntes jeg var lidt underligt. Hvad enten det så er en helt forkert titel eller en mindre detalje er for så vidt ligegyldigt.

    Peter, eftersom Horrorsiden er et site, der specialiserer sig i horror, ville jeg gå ud fra, at man stræbte efter et højere niveau end hvad Blockbusters 15-årige ansatte kan finde ud af.
    Og at en Google-søgning giver flere hits, hvis man skriver titlen forkert, giver jeg ikke meget for. Det gør det da ikke mere rigtigt. Ønsker du virkelig ikke et højere niveau end Google-søgningsniveau? Prøv at stave et hvilket som helst ord forkert og du får alligevel masser af hits, men det gør altså ikke et forkert stavet ord til et korrekt stavet ord. Og med hensyn til Wiki, så er dét site åbent for indlæg fra alle og enhver, også folk som ikke laver research på deres info, så som reference-kilde er det lige så godt som at referere til hvad en fyr nede på bodegaen har sagt. ;-)

    Skrevet af Wong Jing | 7. august, 2009, 12:27
  10. Womg Jing: Ved du hvad, jeg indrømmer skam gerne, at jeg har lavet en fejl – absolut! Det har jeg gjort.
    Til gengæld synes jeg det er at gå i helt abnormt små sko at ville gå så meget op i det, som du gør. Men lad nu det være. Jeg er ked af din holdning til Horrorsiden.dk, som jo ellers blot (på frivillig og ulønnet basis) forsøger at give folk anmeldelser af diverse horror- og gysermaterialer, men hvis du virkelig har det så dårligt med siden, vil jeg da foreslå dig måske at finde andre sider, du bedre kan lide. Det står dig jo helt frit for. Anmeldelserne på Horrorsiden.dk er jo altså udelukkende folks personlige vinkel på en bestemt film eller bog, og den kan man jo som sådan ikke sætte spørgsmålstegn ved. Men selvfølgelig vil der af og til indsnige sig fejl – det er vi da fuldt ud klar over.
    Det må vist være min afsluttende kommentar på dette her:-)

    Skrevet af Line | 7. august, 2009, 15:38
  11. Hvor svært kan det være at rette en fejl, man oven i købet indrømmer, at man har begået.
    Skal du virkelig både tvinges og have løn for det, før du gider at gøre noget ved det Line?

    Trist…

    Skrevet af DenOndeAand | 7. august, 2009, 21:14
  12. Ta da!;-)

    Skrevet af Line | 7. august, 2009, 22:22
  13. Strengt taget skal der være en rød cirkel foran R’et i titlen, hvis man altså skal følge det, der står på filmens plakat. Men det er nok at gå lidt for meget amok i nørd-detaljer. Jeg synes, det er rigelig besværligt lige at huske, hvordan man finder de firkantede parenteser på sit tastatur, når man skal skrive [REC].

    Skrevet af Søren | 7. august, 2009, 23:21
  14. Wuuhuuu! Jeg giver en omgang ektoplasma! :)

    Skrevet af DenOndeAand | 8. august, 2009, 00:06
  15. Line, jeg må indrømme, at jeg har svært ved at se, hvordan jeg skulle gå i små sko blot ved at påpege en fejl (“helt abnormt små sko” for at det ikke skal være løgn).

    At jeg kommenterede dine og Peters indlæg er vel naturligt nok, når man er uenig. Det er ikke at gå i små sko, det er det, vi kalder debat.

    Og så er jeg i øvrigt også lidt forundret over, at jeg skulle “have det virkelig dårligt” med Horrorsiden. Øh, hva’ba? Jeg har på intet tidspunkt givet udtryk for, at jeg ikke kan lide siden eller har det dårligt med den. Du skal se, der skal nok lidt mere til end en forkert skrevet filmtitel, før jeg “får det dårligt” med en hjemmeside.

    At I er ulønnede overrasker mig ikke. Det er faktisk kutyme på fansider.

    Men nu er fadæsen (LOL) jo rettet og så er det jo fint.

    Søren, ja det ville nok være for meget “amok i nørddetaljer” at sætte en rød cirkel foran R’et i titlen, hver gang man skulle skrive den. Og udover det ville det også være forkert! Den røde cirkel er et gimmick på plakaten, men så heller ikke mere. Den korrekte titel er den, der står på det originale filmprint. Ikke på plakaten eller andre steder (end ikke på Horrorsiden, haha).

    Skrevet af Wong Jing | 8. august, 2009, 01:18
  16. For det første: [REC] er en feeeed film (med rigtig mange e’er i fed), men det er vi vist enige om. Jeg var vist ikke helt så vild med “Los sin nombre”, som Jette henviser til – hvad syntes I andre om den?

    Angående stavemåden – godt nok, at det bliver nævnt, men nu skulle der jo nødig gå ENW i det.

    Hvis Horrorsiden var et biblioteksprojekt, ville jeg voldtage så mange insekter som muligt for at få de detaljer rigtigt, men det er et hyggeprojekt. Vi vil gerne formidle genren. Som hjemmeside er der en fordel i at vælge den form (Rec), som folk søger på, som sandhedsvidne er der et ønske om at vælge den helt rigtige ([REC]). Som helhed betyder det ikke det store – vi ved, hvad vi taler om, og det er en god film.
    :)

    Men hvad med “Los sin nombre”?

    Skrevet af Janus | 8. august, 2009, 21:28
  17. “Los sin nombre” er ualmindeligt kedelig (ikke mindst visuelt), tandløs og intetsigende. Slutningen var desværre også ret forudsigelig, og jeg forblev i det hele taget fuldstændigt uberørt af historien. En dødssyg film.

    Nul raslende lænker herfra.

    Skrevet af DenOndeAand | 17. august, 2009, 20:55
  18. Det er ved at være noget tid siden, jeg har set den – men jeg må indrømme, at “Los sin nombre” i mit indre arkiv også er stemplet som ganske kedelig. Havde vist også forventet noget mere, da den er baseret på en Ramsey Campbell-historie.

    Skrevet af Janus | 18. august, 2009, 10:50
  19. Så den langt om længe i går og må gå imod strømmen af rosende ord. Jeg syntes egentlig, at den var mere hysterisk og belastende, end den var uhyggelig. Hold kæft, hvor blev der råbt og skreget gennem hele filmen. Det er helt sikkert for at øge stresseffekten og autensiteten, men damn, hvorfor er håndholdt kamera blevet lig med sådan et øredøvende skrigeri. Jeg havde det på samme måde, som da jeg så blair witch. Sad kun og håbede på at de hysteriske hovedpersoner snart ville blive ædt af et eller andet.

    Men okay, “Rec” havde da sine cheap thrills på sådan en lidt computerspilsagtig måde, og virker på mig som et produkt af vores “resident evil”, “silent hill” generation … Jeg var ikke synderligt imponeret.

    Skrevet af Jonas Wilmann | 22. januar, 2010, 09:23