Inden for de sidste to-tre år har horrormestrene, Landis, Carpenter og Dante alle været på banen med comebackfilm efter mange års stilhed fra deres lejre – men hvordan spændte det egentlig af …?
John Landis, der primært tjente sine striber i horrorverdenen med AN AMERICAN WEREWOLF IN LONDON, diskede i 2010 op med BURKE AND HARE – historien om to charlataner i attenhundredetallets Edinburgh (Andy Serkis og Simon Pegg), der påtager sig at skaffe friske skrog til universiteternes dissektionsborde. Desværre en temmelig umorsom og tandløs affære, der til nød kan klemmes ned på en tømmermandsplaget søndag. Bestemt ikke det Landis-fans havde ventet på, og på ingen måde anbefalelsesværdig.
Værre endnu gik det dog med John Carpenters THE WARD (2010). I et meget klassisk setup, møder vi Kristen (Amber Heard), der indlægges på et sindssygehospital, hvor patienterne forsvinder om natten.
Alt går simpelthen galt i THE WARD! Man kunne begynde at gå i detaljer og kritisere, at det visuelle udtryk er for stiliseret til Carpenter, musikken for malplaceret Burtonsk, og de til instruktøren gængse temaer helt fraværende – omvendt kunne man også bare sige, at filmen er en omgang komplet useeligt bras. Både skuespil og dialog er noget af det værste, jeg endnu er stødt på – her taler vi om den type instruktion, der kan ødelægge skuespillerkarrierer, inden de er begyndt – og castingen er grusom; patienterne på hospitalet ligner nogen, der er flygtet fra en catwalk og spiller ligeledes. Det er GYS, men slet ikke på den måde, man havde håbet.
Intet kan røre ved Carpenters arv, som tæller fantastiske film som THE THING, IN THE MOUTH OF MADNESS og mange flere, men det her havde han altså virkelig ikke behøvet.
Med THE HOLE fra 2009 (billede) trækker Joe Dante noget, der minder om en sejr i hus. Nogle børn flytter ind i et nyt hus og finder et mystisk, bundløst hul i garagen, hvor der kommer væmmelige ting op af om natten. En simpel idé, men filmen er gennemsyret af dejlig, firseragtig forstadsstemning og bringer gode minder om ting som GREMLINS og THE GOONIES – og så er den tilmed ret uhyggelig og har en socialrealistisk vinkel med en voldelig stedfar, der forfølger familien.
THE HOLE er gedigen underholdning, og Dante er den eneste af de tre gamle veteraner, det er lykkedes at løfte en smule af fordums storhed.
Kommentarer
Der er lukket for kommentarer til denne anmeldelse.
Der er lukket for kommentarer.