Da jeg for nogle måneder siden ville købe Stephen Kings seneste roman, Duma Key (anmeldt her på siden), blev jeg slemt skuffet da boghandleren ikke havde den. Men så faldt jeg over hans novellesamling Skeleton Crew – og opdagede at jeg aldrig havde læst den – fantastisk overraskelse!
Skeleton Crew (1985) var Kings anden novellesamling, den første, Night Shift, udkom i 1978. Skeleton Crew består på vanlig mastrodontisk King-maner af 19 noveller, 2 digte og kortromanen The Mist. Derudover indledes samlingen af en introduktion hvor King slår et slag for novelleformen, og bogen afsluttes med en interessant epilog med information om hvornår novellerne blev skrevet, og hvordan King fik ideerne.
Samlingen er noget ujævn, men det er der også gode grunde til da teksterne åbenbart er revl og krat fra hele Kings bagkatalog på udgivelsestidspunktet. Novellen ”The Reaper’s Image” skrev han f. eks. da han var 18 – det bærer historien præg af, selv om det er tydeligt at han kunne skrive allerede dengang. Men ud over et par svage fortællinger, byder samlingen på flere gode og uhyggelige noveller. Tre af mine favoritter:
”The Monkey.” Lige siden Hal Shelborns barndom har en mekanisk abe varslet (måske endda forårsaget) død for hans nærmeste ved at slå sine to bækkener sammen. Dette har Hal fortrængt, og han har ikke set aben i årtier. Da hans yngste søn en dag står med aben, genoplever Hal de rædselsfulde minder, og nu gælder det om at slippe af med aben inden den slår igen. Novellen er medrivende og skræmmende, og Kings beskrivelser af familiekonflikter, bl.a. Hals problematiske forhold til sin ældste søn, står meget stærkt.
”The Raft” handler om to unge mænd og to kvinder som en sensommeraften beslutter sig for at tage årets sidste svømmetur i en sø med en fortøjret tømmerflåde i midten. Da de er kommet derud, opdager de olieagtig plamage på vandoverfladen. Det går snart op for dem at plamagen er et mystisk og meget sultent væsen – og de nu er fanget på flåden. Historien er simpel, men virkelig velskrevet, med barberbladsskarpe stemningsdetaljer og blodig gru. Novellen er filmatiseret i Creepshow.
”Gramma” er den historie som gjorde størst indtryk på mig. Drengen George er alene hjemme med sin blinde, senile og invalide bedstemor – så invalid at hun er bundet til sengen. George er bange for hende uden helt at vide hvorfor, og han beder til at hun ikke vågner mens hans mor er ude. I små bidder fletter King foruroligende viden om bedstemoderen ind: hun blev f. eks. smidt ud af deres kirke pga. nogle okkulte bøger som hun erhvervede da hun som ung fik flere ufrivillige aborter – de stoppede med bøgerne. Folk der kom på tværs af bedstemoderen led en hård skæbne. Somme tider har George hørt bedstemoderen mumle noget på et forfærdeligt sprog (som lyder meget Cthulhu-agtigt). Novellen bliver rigtig hårrejsende da George opdager at bedstemoderen lige har udåndet – men det forhindrer hende ikke i at lave lyde. Sjældent har jeg læst noget med så uhyggelig en atmosfære, læseren lytter lige så anspændt efter lyde fra bedstemoderens værelse som George.
Andre gode historier er ”Uncle Otto’s Truck” omhandlende en dæmonisk og hævngerrig bil. ”Nona” – en slags road story hvor jeg-fortælleren samler en smuk kvinde op. På deres tur får hun jeg’et til at begå eskalerende voldshandlinger. The Mist er også glimrende selv om jeg bedre kan lide slutningen i Darabonts film.
Jeg har også en forkærlighed for Kings noveller fra denne periode, og jeg tror godt, at Skeleton Crew kunne rodes frem fra reolen igen.
“Gramma” blev forresten lavet til en episode af Twilight Zone, med manuskript af Harlan Ellison, så vidt jeg husker, og med Cthulhu-udbrud og det hele. Ganske vellykket.
Hej ved i om denne samling noveller er udkommet på dansk.
skeleton crew, undskyld er lidt ny i dette.
Hej
Den er på dansk udkommet under titlen “Tågen og andre noveller”
mange tak.
Ved i om nogle af dise Stephen King noveller er lavet på film.
jerusalems lot.
natlig brænding.
jeg er døren.
bussemanden.
gråt.
slagmarken.
pfh mange tak.
Not unlike science fiction, the horror story is a dead genre. It started with POE, DUNSANY and MACHEN and ended with Lovecraft’s inspired, if somewhat ineptly rendered visions.
Today it is represented by the moronic Stephen King, who cannot of course write for toffee. For thirty years now he has been writing the same story of the small-town Fascist paradise being threatened by supernatural vagrants with exactly the same dramatis personae, the teenager, the old codger, the heroic, yet bashful sheriff in love with the feisty proprietor of the local diner, et cetera and ad nauseam.
Paradoxically, a few decent adaptations have come out of this absolute rubbish, one reason being that you are consequently spared the complete lack of any discernible style characterizing this unrepentant hack. Also, directors like Kubrick and De Palma have been deft at weeding out the formula and replacing it with a semblance of psychology.
NEEDFUL THINGS may not be the best example of this, but it’s in there pitching. King’s “novel” is of course the usual hodgepodge of suburban sentiment and comic book mythology.
Mr Leland Gaunt (sic) comes to the sleepy town of Castle Rock, opening a curiosity shop. And of course, like the omniscient peddler of one of Bradbury’s stories, he has something for everyone of the inhabitants living quiet lives of desperation, because they didn’t have the foresight to move to New York City and become dishwashers – unfortunately, Stephen is no Ray.
It turns out that Mr. Gaunt is in reality Mr. Scratch, a revelation that will not come to the slower readers before page ten. He is ultimately bested by a parlour trick, and the souls of the townsfolk – collected in a valise – released.
Fraser Heston (the son of Charlton and baby Moses in TEN COMMANDMENTS) wisely lets MAX VON SYDOW carry the movie as Gaunt. Instead of a boogieman, he is the only intelligent or even likeable character in the whole movie, making him an avenging angel rather than a painted devil, as he unmasks the stupidity and pettiness of his victims.
His defeat in the novel thus becomes a moderate triumph, at the very least up to his expectations, punctuated by the sheriff’s final speech, averring that the crooks, bigots and losers of Castle Rock are basically “decent people”. The Devil made them do it!
He’s obviously heard that before. The ultimately effect becomes a complete reversal of King’s world view, the outsider being the cure instead of the disease.
(Bathos 119)
I determine what is cure and what is disease.